4.3 Experimenten

Demoproeven

Experiment 4.3.1: Hoe verander je een draaiend voorwerp in een golfgrafiek?

Je leraar projecteert de schaduw van een platenspeler op het bord. Hoe hij daaruit een golfgrafiek gaat halen laat hij je in dit experiment zien.

Experiment 4.3.2: Chladni-plaat

De Chladni plaat is een andere manier om trillingen zichtbaar te maken. Neem je oordopjes mee: de patronen worden pas zichtbaar bij de hardste geluiden die de plaat kan produceren.

Experiment 4.3.3: Een trilling op je werkblad maken.

Je leraar gaat je helpen met het volgende experiment.

  • Download het werkblad hier.
  • Neem een stemvork met een scherpe punt aan het einde.
  • Probeer met behulp van een stuk carbonpapier een golfvorm op je papier te krijgen.
  • (je moet met een redelijke snelheid over het papier bewegen)
  • Als je het onder de knie hebt; trek dan op je werkblad een mooie golvende streep.
Experiment 4.3.3 A: Stemvork

Open de simulatie hieronder.

Sound

Klik voor start
  • Klik op het tabblad “Luister naar twee speakers”
  • Kijk goed naar het patroon die je op je computer ziet. Ga verder naar deel B.
Experiment 4.3.3 B. Stemvork
  • Neem een stemvork.
  • Sla de stemvork aan.
  • Steek de (trillende) stemvork in het water.
  • Bestudeer de trillingen die je in het water ziet ontstaan.
  • Is die trilling gelijk aan de trilling die je in de simulatie ziet?
Experiment 4.3.3 C. Stemvork
  • Neem twee kastjes met stemvorken.
  • Sla de stemvorken allebei aan.
  • Probeer goed te luisteren. Luister of de sterkte van het geluid toeneemt of afneemt.
Experiment 4.3.4. Stemvork en pingpongbal
  • Hang een pingpongbal aan een touwtje aan een statief.
  • Sla een stemvork aan en breng hem voorzichtig bij de pingpongbal.
Experiment 4.3.5. Stemvork en oscilloscoop.
  • Sluit op een oscilloscoop een microfoon aan.
  • Sla een stemvork aan en hou hem in de buurt van de oscilloscoop.